Slutreplik i Dagen om Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd

De Klassiska Baptisternas slutreplik i den uppmärksammade debatten om Esther Kazen och Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd infördes 1 augusti i Dagen och kan läsas här. Eller ursprungligt inskickad version nedan. 

Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd

En generalsekreterare företräder och ger sin organisation ett ansikte. Det går inte att driva en åsikt i tjänsten och en motsatt på fritiden inom organisationens huvudområden. Hur skulle det se ut om Sveriges Kristna Råds generalsekreterare krävde en mer human flyktingpolitik på dagen och demonstrerade mot invandring på kvällen? Det skulle radera allt förtroende. Vi har sett att Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd(SEK) anställde Esther Kazen som generalsekreterare på grund av det hon sagt och gjort. Därigenom har SEK legitimerat Kazens budskap som en del av sitt eget. Ordföranden bekräftar också SEKs uppskattning över generalsekreterarens sidoverksamhet på Instagram med över 20 000 följare.

Det är bra att SEK så tydligt beskriver att Kazens engagemang för bland annat polyamori, lösaktigt sex, aborter och Pride ”är en stor tillgång” för organisationen och att det är välkomnade åsikter. Det är en viktig signal till samfunden! Vi undrar hur blockeringen av traditionella kristna i skaror på generalsekreterarens Instagramkonto går ihop med den ”respekt för andra kvinnors tradition och tolkning” som SEK har så stort förtroende för?

Instagramkontot ”Feministpastorn” är visserligen fristående men ingalunda privat. Där möter vi Equmeniakyrkans utsända pastor i ämbetsdräkt som driver en slags andlig sexualrådgivning för unga kvinnor och HBTQ-personer. Hundratals unga kristna tjejer jublar hänfört över de bibelutläggningar som berättar att Gud gärna ser ett lössläppt sexualliv i alla dess former utan hämningar och fasta relationer. Denna sorts ”feminism” vill vi inte önska någon enda kvinna. Det är nämligen i en sådan ta-för-sig-kultur som sexuella övergrepp frodas allra bäst. Där växer en oförmåga att leva i trogna relationer och skapa stabila familjer, både för kvinnor och män. Där uppstår också en dramatiskt större mängd abortsituationer med psykiska trauman som kvinnor bär med sig hela livet. I sin HBTQ-aktivism är generalsekreteraren tydlig med att hon vill skapa ”trygga rum” samtidigt som en del av de ”rum” hon gör reklam för i själva verket är rent destruktiva. Mycket av rådgivningen på ”Feministpastorn” går enligt vår mening rakt emot Nya Testamentets klara undervisning och agerandet framstår som ansvarslöst.

Det är uppenbart att SEK välkomnar och uppskattar att det sprids värderingar som är främmande för vad kristna samfund traditionellt står för. Vi undrar därför över samfundens uteblivna svar, när svaren borde vara enkla. Men kanske är de inte så enkla om klassiska värderingar tunnas ut även inom de egna leden? Samfundsledarna blir försiktiga att uttala sig utifrån själavårdsskäl. På så sätt undergrävs Jesu egna ord alltmer och kyrkoledare slutar gradvis att ta ställning. Det blir ett framgångsrikt sätt att döda församlingar på sikt. Vi efterlyser därför fortfarande samfundens svar om de känner sig bekväma med sin anknytning till SEK?

De kristna feministerna vill att vi skall sluta ”tjafsa” och bli ett kring det glada budskapet. Att sluta kritisera detaljer som att Jesus inte behövde dö på korset för vår synd(Sofia Camnerin), Jesus blev gudomliggjord av anhängarna i efterhand(Thomas Kazen) samt att Jesus kanske inte alls var född genom den Helige Ande(Esther Kazen). Vad finns det då för glatt budskap kvar överhuvudtaget? Vad finns att bli ett kring? Det är tragiskt när angrepp på den kristna trons grunder framställs som bagateller som borde rymmas i en rik mångfald.

Lukas 18:8 skriver ”ska Människosonen finna tro på jorden när han kommer?”. Så länge kristna ”ledare” ”har övergett mig, källan med det levande vattnet och gjort sig usla brunnar som inte håller vatten”(Jer. 2:13) vill vi fortsätta orka lyfta, avslöja och kritisera, mycket medvetna om våra egna brister och tillkortakommanden, men för att visa på den sanning som Herren har givit oss och som gäller ännu. Den kristna kyrkan har i 2000 år fått kämpa för den sanna tron och läran, som Skriften allvarligt uppmanar till i 2 Tim. 4:1-5.

Aila Annala, Kalmar
Lars-Göran Berg, Uddevalla
Thomas Forslin, Göteborg
Alla dessa medlemmar i nätverket för Klassisk Baptism och Kristen Tro

Det här inlägget postades i Äktenskapet, Bibeltolkning, Debatt, Ekumenik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.