Katolska kyrkan lämnar missionsrådets styrelse

Svenska missionsrådets policy medförde att katolska kyrkan lämnade rådets styrelse

I tidigare inlägg har belysts Svenska missionsrådets policydokument om abort mm. Kardinal Anders Aborelius lyfte tidigt frågan om katolska kyrkan kommer att kunna vara kvar i rådet.

Som en slags konsekvens av rådets senaste agerande och beslut har kyrkan beslutat att lämna missionsrådets styrelse.

Det innebär att den största kyrkliga familjen gör vad den kan fö att markera att tron på bibeln och Guds ord är något betydelsefullt. Så här uttrycker kyrkan sin värdering:

”Vi menar att det finns väldigt mycket som ingår i arbetet för sexuell hälsa och därför är det olyckligt att SMR väljer just abort som exempel i jämställdhetspolicyn”, motiverar Kristina Hellner, informationsansvarig i stiftet, att kyrkan nu lämnar styrelsen.

(ur Världen idag)

Att lämna rådets styrelse kan kanske ses som ett första steg innan kyrkan lämnar rådet helt och fullt.

Vi kan då se att många svenska kyrkor hamnat i en en konflikt avseende bibel och människosyn i förhållande till världens största kyrka. Hur kan det bli så?

Men är det så man menar…?

I kristna gemenskaper finns en ambition att tolka de närstående positivt. Det är ju rätt och riktigt. Synen på avlägsnande av foster innehåller flera dimensioner. Avvägningen är inte enkel. Hur förhåller man sig till abort om en 13 årig flicka utsatts för överfall och våldtäkt av en okänd galning? Frågan är aktuell och kräver en del funderingar och också dialog med Herren i bön och studier i Guds ord.

Utan att gå in i total konflikt borde det vara högst möjligt och önskvärt att rådet inom ramen för sitt begrepp “sexuell och reproduktiv hälsa” ville framhålla vikten av att förebygga graviditeter genom undervisning, preventivmedel och stöd till enskilda. Rådet gör inte det. Istället leker det med ord för att leva kvar i sin första utsaga.

Rådets innersta läromässiga puls

Rådets dokumentation redogör öppet och ärligt att man utgår från en intersektionell människosyn och analys. Denna teoretiska ideologiska grund bär spår i hela rådets agenda. Varje läsare bör ta sig tid för att ta in det skolexempel på nutida ideologiska värdesystem. Exemplet är dessutom väldigt enkelt att hitta.

Häri finns förklaringen av att allt arbete man utfört leder till det typ av svar som finns runt ofödda barns rätt till liv och manlig och kvinnlig genusordning. Lägg teorin bredvid texten och som ett logisk raster syns resultatet.

Önskar kyrkorna en förändring är det den samhällsanalysen som måste belysas i förhållande till klassisk kristen tro. Ledsamt är det att svenskar intresserade av mission hamnar i en blockad av grundläggande värderingar i klassisk kristen tro.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Katolska kyrkan lämnar missionsrådets styrelse

  1. Torbjörn S Larsson skriver:

    När Jesus kom till jorden första gången var det religiösa ledarskapet övertygade att de var det sanna Guds folkets representanter och att Jesus var någon slags extremist.
    I Johannes åttonde kapitel visar Jesus gång på gång att djävulen var deras fader och inte Gud, Fadern som dom själva var övertygade om.

    Hur blir det den andra gången Herren kommer tillbaks?

    Kan man sin baptistiska historia och känner till de förföljelser som tidigare generationer utsatts för av RKK så måste man ändå beundra klarsynen som finns hos Aborelius och Katolska kyrkan.

    Men som sagt man börjar fundera i Jesu termer som presenterades i Johannes 8 om tankarnas ursprung i Svenska missionsrådet…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.