Insändare i Tidningen Dagen om Teologiska Högskolan

Följande debattartikel från vårt nätverk publicerades i tidningen Dagen idag 25 juli och kan även läsas på tidningens sida här.

Bekymmersamma läror på THS

I Bibeln heter det ”Samla inte skatter på jorden där mal och mask förstör. Samla era skatter i himlen” Men Equmeniakyrkans pastorsskola Teologiska Högskolan samlar helst av allt poäng hos staten. THS har därför byggt huvuddelen av verksamheten på en rent sekulär vetenskaplig grund som i praktiken omformas till en allmän skepticism mot Bibelns berättelser. Här premieras den mänskliga tanken och olika teologers funderingar långt före undervisningen i Nya Testamentet. Och i en sådan mylla börjar snart rena villoläror att frodas.

Kanske möter eleverna professorn i etik, Susanne Wigorts Yngvesson. Professorn ”tror att många skulle må bättre om de levde med flera partners samtidigt. Många gånger har hon tagit upp frågan bland sina vänner – som ofta blivit provocerade. – Men när jag talar om polyamorösa förhållanden menar jag inte att allmänt ligga runt, utan om långvariga relationer, där man visar trohet mot flera, säger hon”(Aftonbladet 2008). Yngvesson har undersökt hur Queerideologin kan reformera kyrka och teologi, kanske är inte Nya Testamentets egen etik lika viktig för henne?

Professorn svarar inte på om hon idag står kvar för sina ståndpunkter men enligt rektor Owe Kennerberg är detta inget problem. Skolan tillämpar inte ”åsiktsregistrering” men för vissa tjänster kan det vara en merit att ha ”förtrogenhet med och respekt” för huvudmannens kultur och värderingar. Kennerberg framhåller att skolan inte har någon trosbekännelse men att man har en likabehandlingsplan. Lojalitet mot kristen tro står inte inskrivet men ”kurser och kurslitteraturen ska granskas utifrån frågor om könsfördelning bland författare, normalitet och stereotyper, samt kränkande innehåll.” Man kan undra om Bibeln ens platsar?

I undervisningen om Nya Testamentet möter man professorn i bibelvetenskap Thomas Kazen. Förutom ett starkt engagemang för evolutionism, HBTQ-agenda och feminism är det som sticker ut hans syn på Bibeln; ”…den hebreiska bibeln som är ganska mycket efterkonstruktion”, och Jesus; ”Man säger ibland att Jesus förkunnade gudsriket men kyrkan kom att förkunna Jesus. Hans person kom med tiden att ersätta hans budskap. Fokus förskjuts alltså från sak till person. Och personen blir gudomliggjord.”(Föredrag 2013). Jesus död var inget offer. Det var en avrättning utförd av romarna”(Dagen 2013). ”Jesus kallas Guds son, men ingen menar att mannen Gud gjorde kvinnan Maria gravid med sin sperma, utan språket uppfattas självklart figurativt, metaforiskt, symboliskt.”(Sändaren 2018). Den linje som Kazen driver är att Jesus var en revolutionär frihetskämpe som stred för befrielse och mänskliga rättigheter, och där det gudomliga är pålägg i efterhand av vilsna lärjungar som behövde legitimera sina livsval. Kazen har genom åren avvisat det mesta av klassiska kärnvärden i kristen tro och var talare på THS konferens om Gudlös kristendom förra hösten.

Nu tillsätts nya biträdande rektorer för olika avdelningar. Sofia Camnerin är en av dessa med ansvar för systematisk teologi. Med ett känt citat beskriver hon sin egen systematiska teologi; ”Det som jag bedömer som allvarligast i kristna korsteologier, är de sammanblandningar av våld och helighet vissa av dem medför. Sådana sammanblandningar uppstår när människor lär sig att den gudomlige fadern är god och kärleksfull, samtidigt som samme fader sänder sin son, oskyldig och lydig, till döden.”(Boken Försoning behövs). Camnerin har som ledare för Equmeniakyrkan nyligen uttalat att Islam, Judendom och Kristendom har samma Gud. Det är dock inte säkert att konverterade muslimska flyktingar, livrädda att skickas hem till sina avrättade släktningar, tröstas av att det är samma Gud som verkar i de troende bödlarna.

Här har vi alltså en professor i etik som förordar polygami, en lärare i Nya Testamentet som underkänner Jesu gudomlighet och Bibelns övernaturliga berättelser samt en biträdande rektor som avvisar det nytestamentliga korsets teologi. Och en rektor som tycker att det spelar ingen roll eftersom skolans främsta funktion är att vara ”akademisk”.  Detta får tjäna som exempel på att vid THS kan man få möta lite vad som helst, utom kanske ett bibeltroget och Jesusförankrat lärjungaskap. En sådan fromhetstyp blir nämligen systematiskt nedvärderad av de vetenskapligt sekulära ambitionerna.

Vi är knappast de första att bekymra oss över raderna av tvivlande pastorer som produceras vid THS. Våra församlingar behöver inte skeptiska religionsvetare, de behöver brinnande och Jesustillvända ledare med god tillit till och kunskap i de bibliska texterna. Man kan fråga sig varför skolan fått gå så långt på denna väg? Kanske handlar svaret om att skolan delar sin skepticism till kristen tro med starka krafter hos sin egen huvudman. Blivande pastorer och kristna som vill fördjupa sin tro med gedigen och saklig undervisning är värda något mycket bättre.

Lars Göran Berg, Uddevalla
Claes-Göran Bergstrand, Stockholm
Thomas Forslin, Göteborg
Torbjörn S Larsson, Alingsås
Samtliga Nätverket för Klassisk Baptism

8 reaktion på “Insändare i Tidningen Dagen om Teologiska Högskolan

  1. “Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist ska komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av det förstår vi att den sista tiden är här. De har gått ut från oss, men de hörde aldrig till oss. Hade de hört till oss skulle de ha blivit kvar hos oss. Men det skulle visa sig att alla inte hör till oss.” (1 Joh 2: 18,19)

    Problemet ovan, är idag än mer tillspetsat. De har inte “gått ut från oss”, vi låter dem vara kvar och leda oss.

    Förnekar man Jesus;

    • att han är Guds Son…
    • att han är enda vägen…

    …ja, då är man en antikrist! Detta finns ingen möjlighet att med Bibeln för ögonen förneka!

    “Vem är lögnaren om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen.” (1 Joh 2: 22)

  2. Mycket bra skrivet! Tack för att ni står upp för sanningen denna förvirringens tid! /Sofia E

  3. Har nu läst Kazens svar. Man tar sig för pannan!! Det är bedrövligt hur långt det har gått när de som skulle försvara evangeliet och undervisa blivande pastorer i Ande och kraft istället trampar, ja spottar både på Jesus och hans efterföljare. Vi lever verkligen i den sista tiden. /Sofia E

  4. Jag har läst artikeln och svaren.

    Jag tycker man måste fråga sig vilket syftet är med THS.

    Om det är att vara en allmän religionsvetenskaplig utbildning, ett slags privat alternativ till de statliga universiteten och deras religionsvetenskapliga program, då kan man mycket riktigt ha lärare med olika etiska och teologiska perspektiv.

    Men om tanken är att det skall vara en samfundsanknuten skola, då bör man givetvis kräva att lärarna delar huvudmännens teologiska grund.

  5. Heja er! Tack för er artikel i dagen. Tack för att ni vågar. Guds välsignelse! / Karin

  6. Tack Karin! Ibland finns det en en uppdragsgivare vi uppfattat gett oss detta. Men den utgångspunkten måste man våga. Trots att en professor skriver att vi är bittra så är ingen bitter. Vi är nog enbart sorgsna över det många ser, det vet vi, men få reagerar över då man får reaktioner som tillmälen som “bittra” och “frustrerade” och “okristliga”, “målar fan på väggen” mm. Kazens målande med metaforer är intressant som pedagogisk metod då det inte sällan finns en rätt tydlig tendens att språkets innehåll förändras mer än orden. Dvs den yttre formen eller läsarnas tolkning av ord eller mening följer en konvenans men sändaren lägger in budskapet med så att säga en annan källkod.
    Offer av Guds son blir i Kazens språkdräkt något mer sofistikerat; en metafor. Så här uttrycker han ett centralt budskap i kristen tro:

    Hur många gånger har jag inte försökt förklara skillnaden mellan språk, historia och teologi? De tidigkristna börjar använda offerterminologi för att förklara meningen med Jesu död eftersom offer var välkända, meningsfulla och betydelsebärande i den antika kulturen. Offer används alltså som språklig metafor, trots att Jesus inte är ett lamm och inte offras av en präst på ett altare. Historiskt är Jesu död en romersk avrättning. Teologiskt tolkas meningen med Jesu död bland annat med offertermer och detta var möjligt och fungerade med hjälp av språklig metaforik.

    När vi förlorar förmågan att tänka och tala i metaforer uppstår lätt problematiska försoningsläror.”
    Uppenbart möter Kazen vissa problem då han anger att han gång på gång måste upprepa samma budskap. Man kan se det som å ena sidan de som är målet är korkade bittra och frustrerade eller så är den som ger budskapet urdålig pedagog. Eller så finns de ett område där människor inte delar Kazens akademiska teori. Problemet som Kazen har är att han inte anser att han kan ha brister i analys och slutsatser. Att akademins metodik lett honom utanför det som kristna utifrån andra utgångspunkter som kallas bland annat tro och tillit och därmed erhållit en annan förståelse för texten och dess gudomliga kraft. Detta förbättringsområde för professorn uppvisar han i sitt imperativ till oss bittra och frustrerade då han inbjuder till samtal i ögonhöjd. Men utgångspunkten är så tydlig nedskriven att han inte tror på någon åsiktsförändring eller förskjutning, Antingen bottnar det i en bestämd uppfattning om de inbjudnas förmågor eller i den egna uppfattning absoluta karaktär. “Jag har rätt de andra har absolut fel” Att gå in i samtal med det som utgångspunkt är tämligen meningslöst om man inte vill markera sitt eget karaktärsdrag såsom öppet radikal och kommunikativt.
    För min del som en av de som anses som bittra vill jag understryka: Jag är INTE bitter. Jag är ledsen över utvecklingen i det som var min kyrka och ännu är det. Jag tillhör gruppen människor som inte tror jag har rätt i allt. Som gärna för personliga samtal i sk ögonhöjd (superpoppis ord) I sådana tror jag på fullt ut på möjligheten av ömsesidigt lärande. Jag blir aldrig fullärd. Jag tar tacksamt emot nya kunskaper och nya kunskaper är ibland och ganska ofta sådana som visar jag har helt fel. Men jag tror också att mina medmänniskor har samma möjlighet och vågar ge sig hän åt en öppenhet av att kunskaper om livet kan tillkomma utanför det som kallas yrkes profession.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.