Appendix till föregående inlägg: Pridefestivalens djupare syfte. Equmeniakyrkans vurm för festivalen. Glimt från Claphaminstitutets rapport och Equmeniakyrkans Pridepastorers argument.

 UPPDATERAD  21/7-18 kl 07.25

Utdrag ur rapporten “Det färgglada mörkret” (http://www.claphaminstitutet.se/wp-content/uploads/2018/05/2-2018-Pride.pdf)

(sidan 30) “Ett genomgående drag i Pride är en filosofi av normbrytande hyperindividualism, en anda som går i linje med ett alltmer narcissistiskt klimat i samhället. Samtidigt blir detta en filosofi och ett lokalt kulturklimat som kan bli till människors skada istället för att inlemma dem i grundläggande värderingar som är kollektivt förankrade i samhället i stort. Detta allmänmänskliga faktum gäller lika för både personer i hbt-spektrat och människor i allmänhet. Den starka fokusering på normbrytande som Pride förmedlar främjar inte detta utan kastar ut människor i ännu större känsla av ensamhet och misslyckande man inte kan leva upp till förväntningarna att vara en lyckad person. De som lever i ett tryggt psykosocialt sammanhang och tryggad ekonomi kan ha motkrafter omkring sig som gör att man kan stå emot detta och ändå klara sig ganska bra. Men för den som är extra utsatt, som fallet ofta är med dem som beskriver sig som hbt, blir Pride en riskmiljö som inte hjälper människor i en utsatt situation utan tvärtom bejakar ett destruktivt beteendesom riskerar att ge stor skada för många människor.

Åtta Equmeniapastorer som inbjudit sina kollegor att deltaga i Pride i Göteborg i augusti har gjort en skriftlig inbjudan vars innehåll till stora delar redovisats i denna blogg.

I en intervju i Världen idag i juli säger en av de åtta pastorerna följande:

Fråga: Hur ser ni på att ett paraddeltagande signalerar stöd till festivalens budskap

Svar från Equmeniapastorn Per Duregård:

“-Det är klart att om man går i paraden så är det ett sätt att visa sitt stöd. Det innebär inte att man stöder allt som förekommer på Pridefestivalen. Men man stöder grunden. Ett deltagande visar att man accepterar att alla ryms i kyrkan – även den som har ett homosexuellt levnadssätt.”

Världen idag frågande kommentar:

Jesus mötte alla människor – men han sa också ”Gå och synda inte mer” och ”Jag har inte kommit för att upphäva lagen” – hur ser du på det?

Equmeniapastor Duregårds svar:

“Min övertygelse är att Jesus inte fördömer två människor som älskar varandra.

Kommentar A: Ordens betydelse

Pastorn svarar att hans övertygelse är att Jesus inte fördömer två människor som älskar varandra.  Svaret kunde utformats av en pressekreterare i försvar för det är svar på en annan frågeställning. Artikeln handlade om Pride, som rätt uppenbart är ett slags jippo inom HBTQ området. Som redovisats  också av Duregård finns en stor spretighet i  aktörer, reklam, information och sexuella preferenser. “Jesus fördömer inte två människor som älskar varandra” är en utsaga i denna kontext helt utan skärpa. En utsaga som öppnar för det mesta. Samtidigt om den vid en hastig granskning ter sig from och korrekt,

Kommentar B: Om ändrat innehåll i ord

“Två människor som älskar varandra…” Javisst fördömer Jesus inte sådan kärlek: Två systrar som älskar varandra. Far och son som älskar varandra. Mor och dotter som älskar varandra. Bästa vännerna som också gör det. Makar som älskar varandra innerligt. Men hur är det då med en far som har sex med dotter och säger att han älskar henne (pedofili och incest) Utifrån förövarperspektivet handlar det om två människor som älskar varandra. OK?

Två personer kan vara bästa vänner i vått och torrt…de älskar varandra. Ja kristna syskon som älskar varandra ser Bibeln som något föredömligt. Men Pride handlar inte “bara” om det utan en mycket mer vitt begrepp på kärlek och älska. Till rätt stor del kopplat till sexualitet.

Det pastor Duregård gör är att hans uttryck om Jesu kärlek till två som älskar lägger han vitt och brett som en öppen port för sådant som Bibeln säger inte är gott sunt och Guds vilja. Argumentationstekniken är försåtlig då människors “salighet” (som man sa förr) kan riskeras. En pastor har ett ansvar. Uttalandet öppnar många möjligheter som jag inte ens vill lyfta upp här. Jag tror dock inte pastorn medvetet vill lura människor ut i elände och “synd” (som man sa förr och ett begrepp som används i Guds ord) Nej likt en partisekreterare som vill förklara dåliga procentsiffror så används ord som skapar dimma i vilken navigationen av den egna åsikten blir mycket mer behaglig. Eller lättare att “försvara”. Mycket av det som hittills presenterats på olika Pride festivaler handlar inte direkt om två människors innerliga kärlek till varandra, Det handlar om mycket annat vilket inte är svårt att se.

Låt Andens vind föra bort den värld som döljs av det färgglada mörkret

Låt vinden blåsa bort polishen och våga se det som kan ses bakom den färgglada fasaden. De mörka krafternas herre ser med välbehag att dennes faktiska mål och medel göms bakom såväl fjädrar, samba,färgprakt och tjänstedräkt.

Claphamsinstitutet har analyserat Pride 2017 i Stockholm utifrån ett folkhälsoperspektiv. Det var inte alls en rapport utifrån ett kristet evangelisk perspektiv. Det är lätt att ladda ned och läsa deras rapport. Världen idag har belyst de västsvenska pastorernas engagemang (redovisat ovan) samt fått en kommentar av en inbjudande pastor, Han stöder grunden bakom arrangemanget. Claphams rapport visar på grunden. Utifrån det som pastorerna angett i sina förutsättningar så tyder dessa på att det är Equmeniakyrkan som kyrka står bakom uppropet och inbjudan. Pastorerna gör det i sin tjänst och förordar bruk av arbetsklädsel (rundkrage) Dessutom anges som förutsättning att deltagarna är i Equmeniakyrkan ordinerade pastorer och diakoner. Kan det bli tydligare?

Det finns nog skäl till att fundera en gång till. Min kyrka, som jag trodde så mycket gott om, har lämnat arenan och tycks ha tappat fokus på klassisk kristen tro. Salt som tappat sin sälta och ledare och skriftlärda som gläds åt festen och “världsligt” beröm. Man arbetar målmedvetet, troligen utan att riktigt förstå det, att bejaka mörkrets krafter som mål och medel i den kyrka som förväntas vara mörkrets motsats.  Ledsamt.

Lg

En reaktion på “Appendix till föregående inlägg: Pridefestivalens djupare syfte. Equmeniakyrkans vurm för festivalen. Glimt från Claphaminstitutets rapport och Equmeniakyrkans Pridepastorers argument.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.