Fortsatt dialog och analys av Equmeniakyrkans och Tomas Kazens tankar

 

Equmeniakyrkans tidning Sändaren brukar ha en öppen profil för utbyte av åsikter. Sofia Camnerins bekännelse om Gudsbild liknande Akilovs fast utan den frälsningslära som är Kristnas kännetecken uppfattas av många som stötande.

Sändaren har uppenbarligen tröttnat på frågan och har all rätt att göra det. Ur journalistisk synpunkt är detta fullt begripligt och kan ses som en rätt vanlig redaktionell åtgärd. Men den är dock mycket intressant. Varför anses detta farligt?

Klassisk baptism lyfter nu fram nedanstående dokument som knappast längre går att hitta i Sändarens sidor.

För kännedom!

http://www.sandaren.se/debatt/revolutionerande-fran-kazen-och-hogberg

 

Revolutionerande från Kazen och Högberg

Sten Högberg skriver: ”Annars riskerar vi att hamna i gnosticism – urkyrkans svåraste andliga motståndare, som fastställde att Jesus var en gud som vandrade på jorden, vilket var avgudadyrkan i judisk kontext.”

Tomas Kazen: ”Det står vem som helst fritt att bli markionit eller gnostiker, men kritisera inte Equmeniakyrkan eller någon annan kristen kyrka för att avvika från kristen tro och tradition med utgångspunkt i en sådan hållning.”

I klartext innebär kontentan av deras inlägg att det är gnosticism att tro att Jesus är Gud!

Den som hänger sig åt sådan tro är alltså en motståndare till kyrkan. Detta gör kyrkoledningen till gnostiker, enligt Tomas K, eftersom han menar att den betonar Jesu gudomlighet, vilket han själv inte gör!

Det är nu alltså upp till var och en som läser dessa inlägg att själv ta ställning!

Bo Fjällström

KOMMENTARER:

    • LARS GÖRAN BERG

      Språket bär våra budskap. Ibland är det svårt att vara tydlig och exakt. Samtalet om Gud Jesu Far och Gud i islam är samma Gud lever inensivt. Är Akilovs Gud han bad till och lyssnade in innan massmorden också vår Gud? Ja är de bönerna och den dialogen mellan Akilov en som sker med Jesu Fader? Eller? Är Akilovs Gud död eller döv?  Om böner av så olika slag som välsignelse och död riktas till samma Gud hur sannolikt är det att en enda Gud ger disparata svar, Kazen är intressant då han beskriver “Immaculata Conceptio”. Kazen skriver om verklighetens text som sändare av metaforiska, symboliska och figurativa budskap. Den tankeformen är grunden för Sten Högbergs uppfattning om att det mesta av klassisk kristen tro kan sorteras isär. Treeningheten blir en påstådd kompromiss och efterkonsruktion. Men den har ju stöd i Bibeln och så har hittills alla kyrkor tolkat skriften. Men om Jesus inte var kött och blod framför Tomas, inte gick på vattnet, inte stillade stormen, inte uppväckte en död eller botade en lam rent fysiskt, då blir evangeliet osant. Om vi inte tror ordet som finns vittnen som beskriver verkligheten vad ger då texten och tron oss som söker?Ordet ger oss Liv!

      Låts oss fokusera på det.

 

    • THOMAS KAZEN

      Ny version:

      Kära Bo och andra missnöjda, vi kan inte samtala på så här låg nivå! Jag har inte sagt att det är gnosticism att tro att Jesus är Gud. Jag har sagt två ting: 1) Att Gt:s gud skulle vara en annan gud än de kristnas stämmer dåligt med Jesus och Paulus men liknar Markions och gnostikernas uppfattning. 2) Att se Jesus Kristus som gudsuppenbarelse, Guds ansikte, och möta Gud genom honom, är självklart för oss kristna. Men de tidigkristna förklarar detta med alla möjliga metaforer för att undvika att monoteismen kollapsar och Jesus blir en extragud och tappar sin mänsklighet. Därför beskriver de flesta Jesus som gudomlig, så nära Gud det bara går, utan att sätta ett rakt likhetstecken. (Undantag är några johannestexter som tar steget efter att först ha förklarat sig och kvalificerat betydelsen.) Detta är historiska fakta. Den som vill förstå mer kan läsa lite kyrkohistoria och teologi. Den som inte vill är fri att förenkla. Men anklaga då inte andra och ljug inte på medkristna. Påstå inte att människor säger saker de inte gör. Ryck inte loss fraser ur sina sammanhang. Vad gäller min syn på Jesus så fråga i min hemförsamling där jag predikar ibland så får ni veta!

 

    • LARS GÖRAN BERG

      Tomas! Vet inte om mina ord är låga.Teologisk akademi är inte mitt yrke, men Ditt. I det ljuset ser jag Dina ord om nivå. För min del är jag absolut inte missnöjd utan en tacksam person. Jag läser såväl bibel som andra texter med stort intresse i klassisk frikyrklig tradition, och försöker jag begripa. Akademiker är ju konfessionsneutrala men viktiga att lyssna in. Utifrån det  dra egna slutsatser. Det handlar inte om missnöje, mer nyfikenhet. Som “läsare” är jag dock inte nöjd med min kyrkas svar på islams gudsbild. Tycker inte det är “lågt” att kräva vår kyrka på en tydlighet om mina vänners misshandlare och släkts mördare gör det i dialog med Jesu Fader min Gud eller i dialog med ett annat väsen som har namnet Gud.Frågan borde vara rätt enkel att svara på? Hur kan samma person (Gud) förhålla sig så olika. Eller leker vi med begreppen “term”? Dvs Islams ord för den makt de tillber är “gud”. Deras bild är att det finns en gud. Min Gud är också den ende. Det läser jag i min bibel. Där är vi överens.Termen “Gud” i islam kan kanske användas för annat subjekt? Vissa frågor blir envetna när svaren är oklara. Slutligen Jesu Fadersbild är min.

 

  • BO FJÄLLSTRÖM

    I Joh 20:28 bekänner Tomas Tvivlaren Jesus som Gud, utan att Jesus protesterar. I mina ögon är det tydligt och klart, men enligt Tomas Kazen har jag inte förstått. Därför ställer jag nu några enkla ja- och nej-frågor till dig Tomas, utifrån den tro jag är uppväxt med. Jag föredrar – vill rent av enbart ha – ”ja” eller ”nej” som svar!

    1 Är Bibeln i sin helhet Guds ord?

    2 Är Jesus=Gud?

    3 Om inte, är Jesu gudomlighet, i så fall, av sådant slag att även vi kan bli gudomliga?

    4 Kan man enbart bli frälst genom att bekänna Jesus som sin personlige Herre och Frälsare?

    5 Finns det andra frälsningsvägar?

    6 Blev Maria havande genom Den Helige Ande?

    7 Uppstod Jesus fysiskt?

    8 Togs Jesus upp till himlen inför sina lärjungars ögon?

En reaktion på “Fortsatt dialog och analys av Equmeniakyrkans och Tomas Kazens tankar

  1. Apropå Tomas Kazens kommentar:
    Observera att det är Sten Högberg som påstår att det är gnosticism att tro att Jesus är Gud!

    Om Högbergs påstående är sant, och även Kazens påstående om kyrkoledningen i Sändaren, 17 april, är sant, följer som logisk konsekvens att Equmeniakyrkans ledning är gnostiker, eftersom Tomas Kazen hävdar att de betonar Jesu gudomlighet.

    Om Högbergs påstående är sant, men Equmeniakyrkans ledning ändå inte är gnostiker, återstår att klargöra skillnaden mellan att “Jesus=Gud” och att “Jesus är gudomlig”!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *