När verklighetens smärta möter en teologisk diskurs. Inlägg 5 av 6.

Jag träffade en familj igår. En verklig familj med tre barn och två vuxna. De är flyktingar som just nu vistas i vårt land. Ännu inte klart med uppehållstillstånd trots att de varit här ganska länge och väntar på besked om framtiden. Visst finns det många flyktingar hos oss. Många vill ha ett nytt bättre liv. Man vill lämna fattigdom och utanförskap för Europa och Sverige. Vissa, som dem jag mötte har flytt för sina liv och för sin tro på  Gud och hans son Jesus Kristus.

Av särskilda skäl vill jag inte lämna ut mer uppgifter. Familjen gett sina har gett sina liv i Jesu kärleksfulla händer och alldeles nyss bekräftat omvändelsen med ett klassiskt baptistisk dop. Och om några dagar upptas de i församlingnsgemenskapen!

Det kostar på att följa Jesus!

Ända sedan jag var ung har jag hört uttrycket att det kostar på att följa Jesus. Mötet med flyktingfamiljen gav mig en nära verklighet av det priset de fått betala. Ett pris där de lämnade allt.

Varför?

Jo det hängde på liv eller död. Mannen med fru och barn tillfångatogs av muslimska grupper av någon art. Mannen fängslades och bands med rep i hela 6 månader och misshandlades dagligen.

Varför?

Jo de som fängslat och bundit honom krävde att han inför dem skulle erkänna Gud (Allah) som Gud och bekänna profeten som hans sändebud och erkänna Koranen. Han skulle också avsäga sig krisen tro.

Varje dag han inte gjorde det skedde en ny misshandel.

Hans tänder slogs ut. kropp och själ slogs sönder och samman. Men han erkände inte Gud(Allah) som Gud eftersom han ville tillhöra det han upplevde var en annan Gud än den islam förkunnande. Han  ville tillhöra den vi kallar Herren och vår Fader. Det var inte en teologisk vetenskaplig ordlek. Ej heller politisk korrekt diskussion på någon högskola. Nej, det handlade om liv eller död. Han och familjen valde Jesus och Gud Fader som är i himmelen. Det medförde en uppenbar risk för död. Men mannen och hans familj kunde och ville ej överge Jesus Kristus!

Han kom hit med sin familj och efter olika svåra strapatser och genom Guds nåd hamnade man i Sverige. De fick komma in i vårt asylsöknings system med tillfällig fristad och gå in i den nya process där svenska myndigheter ställer detaljfrågor om tro och gudabild som tidigare redovisats i media.  Vi återser exakt den andan som Equmeniakyrkan bekräftar och upprätthåller när  kyrkoledningen på begäran i Sändaren ville reda ut synen Gud och likheterna i de sk abrahamitiska religionerna. En komplett “kökkenmödding” skapades av Sofia Camnerin. Läs och begrunda Sändaren mars 2018.

Priset för att bekänna tillhörighet och tro på en Gud som inte kallas Allah.

Precis när familjen anlänt till Sverige fick de en hälsning från en nära släkting. Denne man hade ej heller erkänt Gud (allah) som sin Gud utan han ville tro på en annan Gud, Den som Jesus kallar Fadern. Den som många av oss kallar Herren eller Vår himmelske Far.

Hälsningen man fick var en bild på släktingen där han hängts i en lyktstolpe på grund av trots mot islam och den Gud som Islam tillber. Den gud som enligt Sofia Camnerin är Gud och samma Gud som vi kristna tror på men med lite olika ingångar.

Priset man kan få betala om man bekänner sig till den Gud som Equmeniakyrkan säger är samma Gud som islam bekänner och Muhammed grundat.

 

 

 

Sändaren debatt 12 mars 2018 innehåller en text av Sofia Camnerin: “Samma Gud men olika uppfattning”. http://www.sandaren.se/debatt/sofia-camnerin-samma-gud-men-olika-uppfattning

Det är alldeles förfärligt och för oss obegripligt hur hur människor kan bete sig mot andra människor och därtill i det man kallar Guds namn.

Men det är också förfärligt att svenska pastorer och teologer kan förhålla sig och sina tankar såsom Sofia Camnerin och Equmeniakyrkan de facto gör. De som med hänvisning till Gud dödar de som tror på Gud kan knappast ha sin tillit till att det rör sig om samma Gud

Vem är den som kan välkomna den flyktingen som kommit till Sverige efter att dagligen misshandlats gravt för sin tro på Gud samtidigt står för att hans förföljare ber till samma Gud??

Vem är den svenska pastor som i “ögonhöjd” (populärt uttryck för ett akademiskt teoretiskt förhållningssätt i Equmeniakyrkan) vill möta denna flykting och hans familj och framföra att vi tror alla på samma Gud som de mördare och våldsmän han rymt ifrån.

Vem är den som kan påstå att vi har samma Gud som våldsmännen, de som  fastbundet en kristen i  6 månader, slagit ut hans tänder, varje dag krävt hans erkännande av den ende guden och förstört ansikte kropp och själ för denna  kristne personens tro på Herren Gud, hans  enfödde son och den helige Ande.

Vem är den svenske pastor som har mage att anse att vi ber och kommunicerar med samma Gud som dem som hänger upp kristna i lyktstolpar och skickar kort på liken till släkten i Sverige för att visa på effekten om man inte erkänner den Gud som Muhammed säger är den ende Guden. Ett teologiskt konstaterande av muslimskt troende som delas med Equmeniakyrkan. Vår kyrka. Pinsamt är inte ordet. Skam är ordet.

Muslimer i bön. Knappast till Jesus och Hans Himmelske Far. Månne till en annan Gud.

 

I den process den utsatta familjen befinner sig i är den resonerande texten som Camnerin skrivit inte enbart resonerande. I den finns faktiskt konsaterande att de olika regionerna handlar om samma Gud.

-Frågan om huruvida det enbart finns en Gud och om vi därmed tror på samma Gud, kan dock inte utgöra skäl för att bedöma huruvida en person som har konverterat från en religion till en annan ska betraktas som konvertit. Det avslöjar stor okunskap om vad religion är, vilken roll gudsbilden har, om de olika religionerna som sådana.(CAMNERIN)

-Religion är relation, sociologi, kultur och till viss del troslära. Vi vet att det för många innebär livsfara att byta religion.(CAMNERIN)

FÖR DEN SOM MÖTT JESUS i en omvändelse- och frälsningsupplevelse är KNAPPAST religion, sociologi,relation och kultur och till en viss del troslära.,

Visst kan mötet med Jesus få betydelse på olika livsområden men att KRISTEN tro är det som Camnerin påstår visar på en underliggande grundsyn. Det är den akademiska granskande teologens röst. Att möta Jesus i tro och dop betyder oftast också församlingsgemenskap. Att beskriva religion som sociologi, kultur mm och till viss del trolära driver asylsökande i vårt land till död i lyktstolpar. Camnerin noterar faktiskt det i sin text om konvertiter.

Att möta Jesus är något helt annat att att få beteckningen “konvertit”. I begreppet ingår just de faktorer om sociologi mm som migrationsverket brukar. Sofia Camnerin leker med människors liv förnöjd med att hon i ett ovanifrån perspektiv problematiserar gud. Allt medan den döde kristne omöjliggör kommunikation i ögonhöjd.

Kyrkoledningen behöver ändra kurs. Nu,

En inkluderande kyrkoledning som anser att Jesu Fader och Allah är samma Gud.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.