Kyrkoledande politiker som inte tror på kyrkans Gud utan på politiken

Margareta Winberg Nyvald kyrkoledare som inte tror på Gud.

Före detta statsrådet Margareta Winberg har påbörjat en ny politisk karriär som ledande förtroendevald i trossamfundet Svenska kyrkan.

Winberg är en mycket meriterad svensk politiker med regeringserfarenhet och internationell erfarenhet. Nu vill hon och tar plats i Svenska kyrkans högsta beslutande organ.

Det är ju inte alls fel med erfarenheter som finns med i den formella ledningen för det evangeliska arbetet i landets största trossamfund. Det som sticker ut är att Winberg hittills deklarerat att hon inte tror på Gud. Vi har alltså fått den första valda personen i Kristi kyrka som inte tror på honom. Men det kan finnas fler.

Så här kommenterar Winberg sig själv i en intervju i tidningen Dagen

  • “Även om jag inte är troende tycker jag att de värderingar som kyrkan står för är bra, säger hon till Dagen.”
  •  Hon menar att hon representerar en stor grupp människor som sympatiserar med kyrkans budskap, men inte identifierar sig som aktivt troende.
  • Det är viktigt att den gruppen människor finns representerad i det politiska sammanhanget, säger hon.

Tidningen Dagen frågade: “Vad önskar du kunna åstadkomma om du blir vald?”

  • “Att kyrkan ska vara en mötesplats för dem som känner sig utelämnade. Den ska också vara en opinionsbildare mot samhället när detta brister i socialt ansvarstagande.”

Dagen frågade: “Hur viktigt är det att Svenska kyrkan predikar den kristna tron?”

Den måste naturligtvis finnas där, men det finns många människor som vill vara med även om de inte säger att de är troende. Dessa behöver också representeras. För mig är den gyllene regeln kärnan i kristendomen: “allt vad ni vill att människor ska göra för er, ska ni göra för dem”. (markering med fet stil har bloggförfattaren gjort)

Sammanfattande synpunkter

Winberg har som inte troende på Jesus Kristus, Fadern och den Helige Anden valt att kandidera som politiskt vald ledare för den största svenska kyrkan. Hon har tydligt deklarerat att hon inte tror på Gud och entydigt angivit varför hon vill leda en kristen kyrka.

Många människor som finns i partiorganisationen Socialdemokraterna har utifrån detta i olika nomineringsgrupper godkänt hennes kandidatur som kristen ledare.

Många väljare har röstat fram henne som kyrkoledare/politiker för att fatta de viktigaste besluten om de evangeliska kristusfokuserade arbetet i landet.

Artur Engberg, Socialdemokratisk minister sm ville avskaffa och omvandla kyrkan till ett salighetsverk.

Den socialdemokratiske ecklesiastikministern Arthur Engberg uttalade 1936 i riksdagen att biskoparna borde avskaffas och istället ersättas med en ”generaldirektör för det kungliga salighetsverket”. Sedan dess har kampen oförtrutet förts för att befria kyrkan från kristendomen,med stöd av såväl politiker som av en rad samarbetsvilliga. Det kristna budskapet skulle ersättas av en blandning av marxism och identitetspolitik. Winbergs ambitioner ligger snubblande nära Engbergs tankelinje,

Kyrkan bör ju skiljas från politiken. Politikerna och partierna borde ha sådan etik och moral att de lät bli att kladda ut politik och politiker som inte tror på Gud. Det är helt enkelt etiskt otillbörligt.

Winbergs position och den process som lett henne dit är en viktig alarmsignal för alla kristna. Såväl enskilda som kyrkor/organisationer.

Den oro som redovisats på denna blogg avseende samverkansavtal med Svenska kyrkan förstärks med detta, Det gäller då med syftning till av Equmeniakyrkan redan beslutat yrkesförbud och avgränsning av den bibliska förkunnelsen till av organisationen politisk korrekt/godkänd materia. De pastorer som finns inom Equmeniakyrkan som vill förkunna , tjäna och undervisa utifrån baptistisk tro, får inte detta om församlingen gått in i samverkan med Svenska kyrkan. Märkligt beslut säkert i linje med fd statsrådets kyrkopolitiska uppfattning.

LG

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *