Brevet som avslöjar. Och hur utformas Equmeniakyrkans “nya teologi”

Paulus, apostel och brevskrivare, formade mycket av det som är den kristna kyrkans tro. I de många breven finns omsorg, förmaning, undervisning, vägledning och tillrättavisanden. Alla delar i en omsorg som grundas i kärlek. Kärlek från Gud och hans Son och kärlek till församling och människor.

Jag har under de senaste veckorna funderat över hur bibeln och den moderna förkunnelsen tycks falla isär. Ja just “falla isär”. Istället för en  tydlig bibeltrohet lämnas den och som lyssnare möts man av en postmodernistisk förkunnelse. Den tycks rotad utifrån någon slags humankapitalinriktad integrationsideologi inom ramen för en hållbar inkluderande tankeparadigm. Allt utifrån det moderna något oprecisa språket. “Alla skall med”. Gott, men i fel kontext, knepigt värre.

-Texterna. Lukas evangelium. Exempel 1.

Söndagen före domsöndagen var evangelietexten Lukas 17 med rubriken i Bibel 2000: “Guds rike och Människosonen kommer”. Här läser vi texten:

“Tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma svarade han: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.”

Jesu ord om att riket var inom oss blev svårt att förstå för dåtidens lyssnare och också för oss nutida läsare, Jesu svar ovan riktades direkt till de skriftlärda judarna, Fariseerna, De som ordinerade och levde i omfattande regelverk i förhållande till lagen och profeterna. För dem blev troligen Jesu ord om något inifrån blev budskapet Inte lite omtumlande.

I den fortsatta bibeltexten fortsätter Jesus med följande  yttrande nu riktat till sina lärjungar:

Till lärjungarna sade han: ”Det skall komma en tid då ni längtar efter att få uppleva en enda av Människosonens dagar men inte får det. Man skall säga till er: Där är han, eller: Här är han. Spring inte dit de pekar, rusa inte efter dem.”

Den löpande evangelietexten kopplas i samma stycke samman med andra uttryck genom ordet

“TY…….”.

Sambandet mellan verserna ovan (innan “ty”) och det följande budskapet är för mig som nutida läsare solklart. Den första utsagan kan inte läsas separat utan för att förstå  Jesu undervisning hör hela texten samman och binds ihop. Så här får vi det budskapet

“Ty liksom blixten flammar till och lyser upp hela himlen från horisont till horisont, så skall Människosonen visa sig på sin dag. Men först måste han lida mycket och förkastas av detta släkte.”

Resterande text i kap 17 fortsätter i samma materia. Jesu återkomst kopplas till förhållandet mellan Jesu återkomst och människans förhållningssätt under Noas tid och Lots tid. Återkomsten sker efter vissa tecken och händelser men med stor överraskning,

I en så kallad nyliberal teologi passar Luk 17:20 utmärkt.  Vi ser Gudsriket som ett slags intrapersonellt förhållningssätt. Gud finns i oss och hur vi använder det gudomliga inom oss är avgörande hur vi kan upptäcka Gudsriket där det finns. I sig egentligen inte alls fel. Tro utan gärningar är ingen tro. Kärleken kan inte bara finnas i orden på vår tunga utan hur faktiskt handlar och lever våra liv i förhållande till tro, funktion och relation.

Men är det ärligt  och korrekt att lämna texten innan “Ty” på grund av att det känns obekvämt och svårförklarligt att ta sig igenom resten av förkunnelsen. Vill vi medvetet undanhålla det Jesus gav till sina lärjungar? Skapas inte då en ny form av religiös censur, lögn, villolära, bekvämlighet, dumhet? Kan det till och med vara så att det byggs en motsats till evangelium dvs innehåller en påtaglig risk att människor “går förlorade” och inte får del av tro omvändelse dop och ett evigt liv?

  • Jag tog del av en predikan konstruerad exakt på ovanstående sätt. Märkligt. Det är kanske en del av Equmeniakyrkans nykonstruerade akademiska teologi där feministteologi och HBTQ frågorna är viktigare än omvändelsen och det eviga livet. För en “läsare” är nuvarande kyrkokurs knepig att förhålla sig till.

 

  Text i Matteus 13 exempel nr 2

Domsöndagens text har sin betydelse även om Bibelförfattaren inte satte rubriker på orden. Här kan vi också se hur bibeln delger oss förutsättningar kring Jesu återkomst.

I Matteus 13 (texten för söndagen) undervisar jesus de sina med så kallade liknelser. De var ett pedagogiskt verktyg. På frågan om varför han använde det konceptet blev svaret konkret:

“Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår”

Efter det inspelet i 13;10 ff kommer en rad liknelser. Domsöndagens text länkar till liknelsen om fisk och när och gallring mellan användbar fisk och obrukbar.Vid tidens slut sker ett slags val eller analys mellan de onda och de rättfärdiga,

Obehagligt. Vem vill hamna i en ugn och destrueras såsom icke rättfärdig, Domsöndagens text kan naturligtvis användas som skrämsel. Det är nog mindre lämpligt. Men den kan också användas som information. Inte få texter handlar om valet jag som människa har om vägen till Guds rike som inte enbart är en slags socialpsykologisk konstruktion utan som jag tror ett reellt rike.

Paulus skrev:

Alla berättar av sig själva om vad vårt besök hos er ledde till, hur ni vände er från avgudarna till Gud för att tjäna den levande och sanne Guden och vänta på att hans son, som han har uppväckt från de döda, skall komma från himlen, Jesus, som räddar oss från den stundande vreden.” 1 Thess 1:9-10

Bekännelse av kyrkans tro

 APOSTOLISKA TROSBEKÄNNELSEN
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv

Kommentar

Kyrkornas gemensamma bekännelse av tro innehåller en analys om Jesu återkomst och hans uppdrag att “Döma levande och döda”. Uppenbarligen finns inom den klassiska tron ett givet  moment om Jesu uppdrag om en dom.

  • Slutkommentar

Ett otal bibelord handlar om människors utsatthet, Jesu kärlek och offer för vår skull. Hans väg till försoning och förlåtelse Men Bibeln lär oss på mängder av ställen att vi har ett eget ansvar kring vårt eget liv. “Gå och synda inte mer.” Mina egna val får konsekvenser. Synden bränner sönder livet men nåden fordrar ett eget ställningstagande. Kursändring.

Vågar vi stå för det? Eller kommer alla med rent automatiskt?

Bibeln ger svar!

LG

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *